Item Infomation
Title: | The Buddha-at-the-front, Deity-at-the-back Pagoda: A Unique Religious Structure in Vietnam |
Authors: | Phạm, Thị Thu Hương |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | Unlike China and other countries in Southeast Asia, where Buddhist pagodas house only Buddha images, in Vietnam only Theravada pagodas follow this principle. Mahayana pagodas, besides housing Buddha images, also house images of gods not related to Buddhism or unique to Vietnamese Buddhism. These figures are generically called deities whose legends or biographies are the result of multiple interweaving layers of culture. In some pagodas, there are separate spaces or large-scale structures for the non-Buddhist gods. These separate spaces have made an important contribution to the creation of a form of pagoda which is totally different from traditional Buddhist pagodas. This form of pagoda is called Buddha-at-the-front, Deity-at-the-back. In Vietnam, there are about 25 pagodas of this form. Based on an empirical study of Keo pagoda (in Thai Binh province) and Tram Gian pagoda (in Hanoi city), this article presents the main features of the Buddha-at-the-front, Deity-at-the-back pagodas in Vietnam. Special attention is given to the origins of the pagodas, their architecture and organization, ways in which images are worshipped, religious practices and festivals. The article demonstrates that the Buddha-at-the-front, Deity-at-the-back pagoda is a unique form of pagoda which exists only in Vietnam. |
Description: | Không giống như Trung Quốc và các nước ở Đông Nam Á, nơi các chùa Phật giáo chỉ có tượng Phật, ở Việt Nam chỉ có chùa Nam tông mới tuân theo nguyên tắc này. Các chùa Đại thừa ngoài tượng Phật còn có tượng thờ các vị thần không liên quan đến Phật giáo hoặc duy nhất của Phật giáo Việt Nam. Những nhân vật này thường được gọi là các vị thần có truyền thuyết hoặc tiểu sử là kết quả của nhiều tầng văn hóa đan xen. Ở một số chùa, có không gian riêng biệt hoặc công trình kiến trúc quy mô lớn dành cho các vị thần không theo đạo Phật. Những không gian riêng biệt này đã góp phần quan trọng tạo nên một hình thức chùa hoàn toàn khác với các chùa Phật giáo truyền thống. Hình thức chùa này được gọi là Phật tổ ở trước, Bổn tôn ở sau. Ở Việt Nam có khoảng 25 ngôi chùa dạng này. Trên cơ sở nghiên cứu thực nghiệm chùa Keo (tỉnh Thái Bình) và chùa Trăm Gian (thành phố Hà Nội), bài viết này trình bày những nét chính về các chùa Phật Tích ở Việt Nam. . Đặc biệt chú ý đến nguồn gốc của các ngôi chùa, kiến trúc và tổ chức của chúng, cách thức thờ cúng hình tượng, các hoạt động tín ngưỡng và lễ hội. Bài báo chứng minh rằng chùa Phật Tổ ở trước, Bổn cảnh ở sau là một dạng chùa độc nhất vô nhị chỉ có ở Việt Nam. |
URI: | http://huc.dspace.vn/handle/DHVH/7241 |
Appears in Collections: | LĨNH VỰC VĂN HÓA HỌC |
ABSTRACTS VIEWS
27
VIEWS & DOWNLOAD
2
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.